Вітаю на моєму сайті

Скільки б століть не пролітало над Землею, скільки ще попереду, але завжди будуть існувати учні та вчителі, бо, тільки передаючи досвід та знання новим поколінням, людина може досягнути вершин цивілізації. 

Завжди пам’ятаю: не я прийшла вчити, а учні прийшли до мене вчитися.

Як зі мною зв'язатися

Головна » Статті » Класне керівництво » Добірка матеріалів

Досвід роботи

Виховний процес сьогодні – це природна, ініціативна, самобутня, непередбачено змінювальна життєдіяльність дитини й колективу, в якому вона існує. У наше бурхливе ХХІ століття соціокультурні умови складаються  таким чином, що школярі рано потрапляють до великого поля джерел інформації, де важливо співвідносити різні думки, виробляти власні версії, вміти застосовувати отримані знання на практиці в життєвих ситуаціях, тобто на перший план виступає розвиток життєвих компетенцій учнів. Таким чином, у сучасній школі найбільшої актуальності набуває компетентнісно - практична спрямованість процесу виховання, яка розвиває творчі якості особистості у поєднанні з фізичним розвитком. На мій погляд, при роботі класного керівника на перше місце повинен ставати поліцентричний метод виховання особистості, який сприяє цілісному розвитку дитини, тобто повноцінному фізичному розвитку, духовному, моральному і розумовому розвитку та соціальному розвитку особистості. У педагогіці відбувається поступова заміна традиційної парадигми освіти, заснованої на пасивному засвоєнні знань і виховання «людини знаючої», на нову парадигму, в основу якої покладений принцип формування «людини мислячої», здатної до творчості, самовдосконалення, тобто самодостатньої особистості.

         Мій досвід роботи  класного керівника над темою активізації соціальної позиції учнів, виховання громадянина, патріота всебічно розвиненої особистості складається з трьох складових  частин: проектні технології, педагогіка співдружності та технологія портфоліо, які дуже щільно переплітаються одна з одною.  Реалізовані проекти дають змогу не тільки накопичувати матеріали до портфоліо учнів, але й здійснити індивідуальний підхід до кожної дитини зважаючи на темперамент, своєрідність характеру, здібності, інтереси, нахили. Це дозволяє обирати найбільш ефективні шляхи взаємодії особистості з навколишнім світом. Саме тому робота над темою дає можливість кожній дитині підкреслити й розвити особистісне «Я». Отже, модель становлення особистості в процесі виховання:

СХЕМА1


Пріоритетну роль у громадянському вихованні мають відігравати активні форми, що стимулюють творчість, ініціативу, самостійне та критичне мислення і базуються на принципі багатосторонньої взаємодії. Важливе місце у цьому переліку посідає проектна робота. Вона формує в особистості поведінкові норми, що включають в себе вміння міркувати, аналізувати, ставити запитання, шукати власні відповіді, критично та всебічно розглядати проблему, робити власні висновки, брати участь у громадському житті, здатність орієнтуватися і адаптуватися в нових соціальних умовах, захищати свої інтереси, поважати інтереси і права інших, самореалізуватися тощо. Саме тому мною, як класним керівником,  було розпочато системну роботу, складовими частинами якої є декілька проектів, що поступово витікають один з одного. Схематично цю роботу можна представити так:

СХЕМА2

Під виховним проектом я розумію діяльність учнів з вирішення творчої, дослідницької проблеми із заздалегідь невідомим розв’язком.

При роботі над проектом учні об’єднуються  у групи. Кожен учень може обирати  групу й частину роботи. Кожний етап роботи повинен бути проаналізований і оцінений, у першу чергу, самим учасником. Методика роботи групи складається з декількох стадій:

·                     Підготовка до роботи над проектом;

·                     Вибір проблеми;

·                     Збір інформації;

·                     Розробка власного варіанта рішення проблем;

·                     Підготовка до захисту проекту;

·                     Презентація проекту;

·                     Рефлексія.

У свою чергу, ці стадії можна розбити на наступні етапи:

I - занурення в проект;

II - організація діяльності;

III - здійснення діяльності;

IV - презентація проектів.

Роботу кожного учасника проектної діяльності на різних етапах можна представити за допомогою таблиці:

Дуже цікавими для учнів стали проекти «Створення кодексу честі гімназиста», «Герб і прапор класу», «Шкільна газета», «Вивчаємо рідну Україну», «І пам’ятає світ врятований».Незалежно від труднощів здійснення обраного проекту, найважливішим тут є те, що ідея виходить від самих учнів, від їхньої творчості. Діти, яких ніхто не підганяє, працюють із задоволенням. Навіть ті, хто мовчав, відчувши, що можуть вплинути на загальний результат, працюють на межі своїх можливостей.

Чому ж сприяє впровадження проектної технології? На мій погляд, воно сприяє:

·         підвищенню особистої впевненості в успіху в кожного учасника проектного навчання, його самореалізації;

·         розвитку в учнів навичок колективної роботи. (Важливим є вміння не тільки висловити свою точку зору, але й вислухати, зрозуміти іншу);

·         розвитку дослідницьких умінь (аналіз проблемної ситуації, здійснення відбору необхідної інформації, уміння будувати гіпотези, узагальнювати, робити висновки).

Вважаю, що найбільше успішно стимулюють творчу роботу учнів наступні методи:

·         створення ситуації цікавості, ситуації успіху;

·         створення ситуації, при якій школярі відчувають інтелектуальне задоволення своєю нестандартністю.

Але, насамперед, ми навчаємося творчості. Що це значить? Ми цілеспрямовано формуємо структури розумової діяльності:

·         самостійний переніс раніше засвоєних способів у новий;

·         доказовість суджень;

·         володіння методами порівняння, зіставлення, узагальнення.

 Робота класного керівника з використанням методів проектів надає більші можливості для здатних і захоплених дітей. Створення презентацій, сайтів робить ще більш цікавий процес створення проектів. Наприклад, робота в програмі «Power Point» дає простір фантазії: це й різні звукові й відеоефекти, зміна кольору, можливість запису свого голосу й музики. Робота на комп'ютерах привносить почуття естетичного задоволення й дозволяє зовсім іншими очима подивитися на процес виховання.

Чому ж сприяє впровадження проектної технології? На мій погляд, воно сприяє:

·         підвищенню особистої впевненості в успіху в кожного учасника проекту, його самореалізації;

·         розвитку в учнів навичок колективної роботи. (Важливим є вміння не тільки висловити свою точку зору, але й вислухати, зрозуміти іншу);

·         розвитку дослідницьких умінь (аналіз проблемної ситуації, здійснення відбору необхідної інформації, уміння будувати гіпотези, узагальнювати, робити висновки).

На мій погляд, багато часу слід приділяти морально - етичному вихованню учнівського колективу, формуванню обов'язків, відповідальності й культурного поводження. Відповідаючи на запитання «Чого вчити?», важливо враховувати наступні аспекти:

  1. Розвиток суспільства - це розвиток кожної людини, у противному випадку говорити про які-небудь принципи, явища, тенденції безглуздо.
  2. У ряді цілей і завдань освіти найбільш відповідальна - виховання патріотів України, громадян правової, демократичної держави.

Дитяче самоврядування допомагає гімназистам організувати власне життя і життя своїх товаришів. Досвід взаємостосунків, розв’язання конфліктів, виявлення і захисту своїх інтересів, набутих у гімназії, стане багажем з яким учні вийдуть у доросле життя. Цінність організації учнівського самоврядування полягає в тому, що учні глибоко й всебічно занурюються в сутність своїх справ та обов’язків.

У рамках цієї роботи була створена динамічна та варіантна система класного самоврядування.

СХЕМА3 

Вибори всіх керівників  відділів здійснюються методом  закритого голосування із числа висунутих на ці пости кандидатур (самовисування або рекомендація учнів), для чого створюється виборча комісія із числа батьківського активу й класного керівника. Саме ця комісія здійснює підрахунок голосів. Склад відділів формується на основі бажання учнів займатися тим або іншим видом діяльності. Також у рамках цього напряму проводилися бесіди - вікторини «Роль навколишнього світу в морально - етичному вихованні», «Моє ставлення до відповідальності, справедливості, честі», «Всі перемоги в житті починаються з перемоги над собою», було реалізовано проект та складено «Кодекс честі гімназиста», що займає своє місце у нашому класному куточку.

У рамках громадянського виховання було розроблено довгостроковий проект «Вивчаємо рідну Україну» розрахований на п’ять років. Одним із його напрямів є не тільки різноманітні екскурсії й туристичні походи, але й дослідження історії та культури України. Так, у перший рік реалізації проекту було здійснено краєзнавчу подорож до міст Краснодон, Ровеньки, Донецьк. Свої враження учні втілили у малюнках. Другий рік – краєзнавча подорож до Західного Криму: печерне місто Чуфут-Кале, стародавнє місто Херсонес, місто – герой Севастополь, музей підводних човнів у Балаклаві, фортеця Чембало, Воронцовський палац у місті Алупка. Третій рік – природознавча подорож до Криму: знайомство з бухтами Нового Світу, відвідування ялівцевого гаю, подорож пішки Кара-Дазьким заповідником та морське знайомство з вулканом Кара-Даг, відвідування печери Еміне-Баїр-Хосар. Подорож до міста – героя Севастополь та відвідування музею підводних човнів у Балаклаві залишила незабутній слід у дитячій пам’яті, тому семикласники ініціювали проект «І пам’ятає світ врятований». Складовою частиною цього проекту стала краєзнавчо-дослідницька робота разом з ученицями 10-го класу, завдяки якій загальношкільним зборам було запропоновано презентацію «Дорога під водою» про героїчного земляка, ім’я якого носить площа нашого міста і який загинув під час Великої Вітчизняної війни - Івана Трофімова. Його підводний човен було прописано на Севастопольській базі. Підсумковою  презентацією проекту  став загальношкільний захід до  65-річчя Великої Перемоги «Пам'ять живе у наших серцях».

В умовах профілізації старшої школи класний керівник не може стояти осторонь тих процесів, які дозволяють учневі визначитись з подальшим вибором профілю навчання. Вагомим інструментом для надання допомоги учневі та його батькам у цьому напрямку є портфоліо учня.  Його основні переваги полягають, по-перше, у відмінності від традиційного підходу, який розділяє викладання предметів, виховну роботу в класі й оцінювання здібностей учнів, портфоліо органічно інтегрує ці три складові процесів навчання та виховання. По-друге, дозволяє об’єднати кількісну і якісну оцінку здібностей учня через аналіз різноманітних продуктів навчально-виховної діяльності. По-третє, заохочується не лише оцінка, але й самооцінка, і взаємооцінка учнів, а також самоаналіз і самоконтроль учня.  По-четверте, портфоліо напрямлене на співпрацю учителя, учня та батьків, з метою виявлення здібностей дитини, оцінки його досягнень й прогресу у розвитку.

Індивідуальна накопичувальна тека включає в себе:

·         Титульну сторінку;

·         Зміст;

·         І розділ «Мій портрет» (складовою частиною є герб учня, що був створений під час роботи над проектом «Герб і прапор класу»);

·         ІІ розділ «Портфоліо документів»;

·         ІІІ розділ «Портфоліо робіт» (дякуючи активній участі учнів у позакласному житті, цей розділ є найвагомішим і містить у собі, зокрема, власні твори учнів для класної бібліотечки, варіанти власно розроблених гербів та прапорів класу, роботи, які було написано під час дослідницької роботи при створення «Кодексу честі гімназиста», власні дослідження про Велику Вітчизняну війну тощо);

·         IV розділ «Портфоліо відгуків»;

·         V розділ «Скарбничка» (пам’ятки, інструкції, корисна інформація).

Робота над портфоліо розрахована на 5 – 9 класи, і ведеться у 5 етапів:

1.      Підготовчий етап (5 клас, адаптаційний період). До цього періоду відноситься робота над проектом «Кодекс честі гімназиста», початок роботи над проектами «Вивчаємо рідну Україну», «І пам’ятає світ врятований» (екскурсійні подорожі до
м. Краснодон, м. Ровеньки, м. Донецька, м. Луганська, подорожі по Краснолуччю)

2.      Інформаційно-діагностичний етап (6-7 класи). До цього періоду відноситься робота над проектами «Герб і прапор класу», «Шкільна газета», продовження роботи над проектами
«І пам’ятає світ врятований» (дослідницька робота по вивченню історії роботи загону «РВС» нашої школи) і «Вивчаємо рідну Україну» ( подорожі до м. Севастополь, м. Бахчисарай, м. Алушти). Розпочато роботу над проектом «Класна бібліотека власними руками» («
Искорки фантазии»). Розпочато діагностику для допрофільної підготовки учнів.

3.      Аналітичний етап ( кінець 7 класу – 8 клас). Робота над проектом «Пісня – символ України», продовження роботи над проектами «І пам’ятає світ врятований» (проекти «Дорога під водою», «Пам'ять живе у наших серцях», «Вивчаємо рідну Україну» (подорожі до пмт Коктебель, пішохідні екскурсії Кримськими горами ( Кара-Даг, печера Еміне-Баір-Хосар, Новий світ), «Класна бібліотека власними руками» (робота над збіркою класної поезії). Розпочато роботу факультативів по допрофільній підготовці учнів.

4.      Узагальнюючий етап (кінець 8 класу – 9 клас). Планується продовження роботи над довготривалими проектами та розпочати роботу над новим проектом «Чому навчають у школі» ( на базі предметів допрофільної підготовки учнів).

5.      Заключний етап ( квітень – травень. 9 клас) Комплексний звіт за створеними портфоліо учнів перед батьківською громадськістю)

Люблячий і добрий, терплячий і скромний учитель відіграє життєво важливу роль у становленні індивідуальності своїх учнів. Але потрібно мати на увазі, що процес виховання людини не може відбутися без участі батьків. Тому я приділяю величезну увагу співробітництву з батьками, які повинні усвідомити свою роль і відповідальність у вихованні дитини. У цьому напрямку мною проводилось багато батьківських лекторіїв, на яких розглядалися численні проблеми сімейного виховання, виходячи з фізіології  дитини. Жодна подорож не відбувається без батьків. Вони разом з нами подорожують по горах, приймають участь у дослідницькій роботі. Традицією нашого класу стали підсумкові батьківські збори, що проводяться наприкінці кожного навчального року разом із дітьми. На цих зборах батьківській увазі пропонується невеликий звіт про роботу дітей протягом навчального року: концерт, що складається з номерів художньої самодіяльності, підготовлених учнями, часткова презентація проектві і звіт учнів за власними портфоліо.

Даний досвід:

1.      Може бути використаний у будь-якій школі, класному колективі.

2.      Завдяки його впровадженню можливе забезпечення формування конкурентоспроможної  творчої особистості, яка здатна на самовизначення, самореалізацію та самовдосконалення.

3.      Кожен етап роботи передбачає психолого-педагогічну допомогу учню в становленні його суб’єктивності, соціалізації, життєвого самовизначення.

4.      Найвищий результат діяльності досягається завдяки формуванню в особистості культури життєдіяльності та основних компетентностей, що дає можливість продуктивно будувати своє повсякденне життя, визначати його лінії.

Рибак Ольга Стефанівна 

Категорія: Добірка матеріалів | Додав: gymnazist (22.09.2012)
Переглядів: 2651 | Рейтинг: 3.0/1
Всього коментарів: 0