Вітаю на моєму сайті

Скільки б століть не пролітало над Землею, скільки ще попереду, але завжди будуть існувати учні та вчителі, бо, тільки передаючи досвід та знання новим поколінням, людина може досягнути вершин цивілізації. 

Завжди пам’ятаю: не я прийшла вчити, а учні прийшли до мене вчитися.

Як зі мною зв'язатися

Головна » Статті » Математика » Творчий доробок

Комп’ютерні технології як засіб оптимізації викладання математики.

Скажи мені, і я забуду.

Покажи мені, і я запам'ятаю.

Дай мені діяти самому,

І я навчуся.

Конфуцій

У сучасній освіті   більшою мірою проявляються гуманітарні аспекти навчання математиці: при вивченні досить обмеженого кола математичних знань на перший план висуваються загальноосвітні вміння й навички, такі, як навички алгоритмічної діяльності, проведення логічних міркувань і обґрунтувань.
Тому перед учителем постає задача: яким чином за стислий час, виділений програмою для вивчення математики у класах стандартного та  гуманітарного напрямку, дати дітям повноцінні математичні знання і підготувати їх до подальшого застосування знань при першій необхідності. Виходячи з цього, на мій погляд, оптимізація процесу викладання математики є дуже необхідною в умовах роботи у сучасній школі. Крім того у наше бурхливе ХХІ століття соціокультурні умови змінилися таким чином, що школярі рано потрапляють до великого поля джерел інформації, де важливо співвідносити різні думки, виробляти власні версії, вміти застосовувати отримані знання на практиці в життєвих ситуаціях.

Головним сенсом моєї роботи стало застосування комп’ютерних технологій як засобу оптимізації викладання математики. Це є особливо актуальним коли встає проблема недостачі часу для проходження навчального матеріалу. Застосування комп'ютера й комп'ютерних технологій стало просто необхідним. Воно робить навчальний процес більш ефективним, заощаджує час, підвищує інтерес учнів до вивчення предмета. Працюючи над цією проблемою я поставила перед собою наступні педагогічні завдання:
інтенсифікація всіх рівнів навчально-виховного процесу, підвищення його ефективності та якості;
системна інтеграція предметних галузей знань;
розвиток творчого потенціалу учня, його здібностей до комунікативних дій;
розвиток культури навчальної діяльності;
індивідуалізація процесу навчання;
формування інформаційної культури учнів.

 Вирішення цих завдань я здійснюю зокрема за допомогою уроків  у формі семінару - практикуму в умовах роботи в комп'ютерному класі.

Такого типу уроки мною проводяться за наступною схемою:

На початку уроку розглядаються короткі усні вправи. Потім 12 учнів (по кількості дисплеїв) займають місця у комп'ютерів і запускають за вказівкою вчителя потрібний їм цикл відповідної програми. Інші учні поєднуються в групи й одержують задачі. З однієї із груп може працювати вчитель. Коли хтось із учнів закінчує комп'ютерний цикл, на його місце сідає один з учасників груп. Направляючи другий потік до дисплеїв, учитель стежить, щоб від кожної групи залишився хоча б один учень, обраний для звіту. Починається обговорення роботи груп, у яке включаються й учні з першого «комп'ютерного» потоку, що вийшли до цього часу з діалогу. Групи звітують учителеві або одна одній.

При знайомстві з новим матеріалом, закріпленні вивченого й при проведенні практикумів на уроках  математики я використаю різні типи програм:

·  навчальні;

·  контролюючі;

·  демонстраційні.

Таким чином, я виділяю кілька способів використання ІТ на уроці, що приводять до формування позитивної мотивації навчання:

·  ілюстративний - для демонстрації досвідів, схем, відеофрагментів;

·  контролюючий - для проведення тестування із застосуванням різних технологій, у тому числі для самоконтролю;

·  як інструмент дослідження, що дозволяє учням самостійно проводити дослідження й експерименти.
У сучасній педагогіці відбувається поступова заміна традиційної парадигми освіти, заснованої на пасивному засвоєнні знань і виховання «людини знаючої», на нову парадигму, в основу якої покладений принцип формування «людини мислячої», здатної до творчості, самовдосконалення. Виходячи з цього, на мій погляд, дуже сучасним і дієвим є застосування при навчанні математиці індивідуальних завдань, а комп’ютерні технології дозволяють розширити та удосконалити роботу учителя над створенням, перевіркою виконання та подачею цих завдань учням. Метою їх застосування є підвищення рівня навчання математиці. Індивідуальні завдання складаються мною до кожної теми курсу математики і дозволяють учням:
     по перше, достатньо добре оволодіти навичками розв’язування типових задач теми, а також проявити свої творчі здібності. Індивідуальні завдання, які я пропоную учням зазвичай є різноплановими, це типові завдання і проблемні, або творчі завдання;    
по друге, поліпшити свою оцінку з теми. Це можливо на підставі того, що завдання для кожного учня класу є саме ІНДИВІДУАЛЬНИМИ і «списувати» їх розв’язки у більш сильних учнів класу є неможливим, крім того, на одному з останніх уроків теми, учні «захищають» свої розв’язки ґрунтуючись на теоретичних відомостях з вивченої теми та проходять обов’язкове тестування, що містить як теоретичні відомості так і запитання стосовно алгоритму розв’язування завдань. Для цього незамінним помічником мені є комп’ютер і програма «Універсальний тестовий комплекс» Б.Аграновича. Саме комп’ютер дозволяє зберегти час уроку для додаткової перевірки знань учнів, бо тестування відбувається достатньо швидко і безкомпромісно, крім того, учень має змогу зразу побачити оцінку за свою відповідь і продивитись ті завдання (без права внесення виправлень) на які він дав невірну відповідь для подальшого корегування своїх знань.

Третя складова частина можливого застосування комп’ютерних технологій  - оптимізація процесу пізнавальної діяльності за допомогою методу проектів із застосуванням НІТ. Проект дозволяє пройти шлях пізнання разом з дітьми. Нехай те, що відкривають учні або створюють у міру розробки своїх проектів, є лише спрощене повторення вже створеного наукою - суть у тім, що вони відкривають суб'єктивно нові для них факти й будують нові для себе поняття, а не одержують їх у якості готових від учителя або з підручників. Учні розшукують необхідну інформацію (Internet технології, сучасні довідкові системи, спілкування з однолітками, зацікавленими у вирішенні подібної проблеми, навчально – інформаційні програми), що сприяє розвитку їх комунікативних, творчо – індивідуальних якостей і розвитку інформаційної культури.

Проектне навчання володіє рядом переваг на відміну від традиційного. По-перше, ця перевага в тім, що організація навчання орієнтована на особистість того, якого навчають. По-друге, оволодіння розумовими процесами визначається як синтез, порівняння, узагальнення, класифікація, абстрагування. По-третє, з'являється інтерес, підсилюється мотивація особистісного росту, зміни себе. По-четверте, змінюється роль учителя. Учитель - організатор співробітництва, консультант, керуючий розшуковою роботою учнів.

Із чого почати роботу з даної технології?

1.                Індивідуальна робота - перший крок у творчій роботі. Головна умова - щоб учні зрозуміли, що від них потрібно. Будуть потрібні час і терпіння!

2.                Починати потрібно із приклада проекту-зразка, що показує вчитель, умовно назвемо його Проект 1.

3.                Уловивши ідею Проекту 1 учні будуть позитивно ставитися до неї. Регулярна проектна робота 2 (по ступені складності) стає звичної для них, і вони із нетерпінням чекають проекту 3.

4.                Вислухавши думку учнів спочатку про свою роботу, а потім про роботу інших учнів, учитель зможе оцінити внесок кожного. Окремі учні, одержавши схвалення, будуть обговорювати, робити пропозиції, як організувати роботу, що потрібно для цього зробити, як використати види мовної діяльності, уміння.

5.     Втілення проекту незвичайним, несподіваним способом відкриє можливості й для «слабких» учнів. Учні завжди підтримають цікаві ідеї.

6.     Трудомісткість впровадження проектної технології полягає у відновленні науково-методичного забезпечення учбово-методичним комплексом.

У програмі 11 класу я виділила декілька тем  для проектування. Приведу деякі з них: «Похідна функції та її застосування», «Інтеграл та його застосування», «Геометричні тіла» . Робота на цих уроках зажадає засвоєння учнями необхідних по програмі знань і формування необхідного творчого досвіду. Визначається список основної й додаткової літератури, обновляється дидактичний матеріал, підбираються творчі завдання й завдання дослідницького характеру, проводиться аналіз Internet ресурсів. При використанні проектної технології перед проведенням уроків учні об’єднуються у навчальні групи. Кожний учасник вправі вибрати групу й ділянку роботи. Кожний етап роботи повинен бути проаналізований і оцінений у першу чергу самим учасником. Методика роботи групи складається з декількох стадій:

·                    Підготовка до роботи над проектом;

·                    Вибір проблеми;

·                    Збір інформації;

·                    Розробка власного варіанта рішення проблем;

·                    Підготовка до захисту проекту;

·                    Презентація проекту;

·                    Рефлексія.

Чому ж сприяє впровадження проектної технології? На мій погляд, воно сприяє:

·        підвищенню особистої впевненості в успіху в кожного учасника проектного навчання, його самореалізації;

·        розвитку в учнів , що вчаться, навичок колективної роботи;

·        розвитку дослідницьких умінь (аналіз проблемної ситуації, здійснення відбору необхідної інформації, уміння будувати гіпотези, узагальнювати, робити висновки).

У розвитку учнів важливу роль грає інтеграція уроків математики з іншими предметами. «Історія» часто буває в гостях на наших уроках. Історія назви тих або інших понять, діяльність учених, стародавні задачі, історії відкриттів різних формул і правил - от неповний перелік питань, якими цікавляться учні. А гарне знання літератури, уміння складати статті дозволяє випустити цікаву газету, скласти повідомлення по тій або іншій темі. Наприклад, в 11 класі на уроках по темі «Застосування похідної» учнями були створені проекти - комп'ютерні презентації «Історія похідної», «Які вчені над відкриттям похідної працювали», «Флюксія». Після вивчення теми «Призма і циліндр», та на початку роботи над темою «Піраміда і конус. Куля.» учнями були створені проекти - комп'ютерні презентації «Тіла Платона», «Мелодія геометричної рапсодії» (про геометрію у архітектурі), «Від Евкліда до наших днів».

Застосування зазначених технологій  у навчанні математиці дозволяє будувати освітній процес на навчальному діалозі учня й учителя, ураховувати індивідуальні здатності, формувати розумові й самостійні практичні дії, розвивати творчі здібності, активізувати пізнавальну діяльність учнів.

 

 Презентація до матеріалів

 

Категорія: Творчий доробок | Додав: gymnazist (22.09.2012)
Переглядів: 1085 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0